العدد 4563 - الخميس 05 مارس 2015م الموافق 14 جمادى الأولى 1436هـ

مقتل 7 وإصابة 24 في تصادم قطار وحافلة مدرسية بمصر

قالت وزارة الصحة إن سبعة أشخاص قتلوا وأصيب 24 آخرون اليوم الجمعة (6 مارس/ آذار2015) في تصادم قطار وحافلة مدرسية شرقي القاهرة.

وقال المتحدث باسم وزارة الصحة والسكان حسام عبد الغفار لرويترز إن سبعة من المصابين في الحادث في حالة خطيرة.

وقالت بوابة الأهرام الالكترونية وهي موقع لصحيفة الأهرام على الإنترنت نقلا عن رئيس هيئة سكك حديد مصر أحمد حامد إن ثلاث حافلات مدرسية عبرت شريط السكة الحديد من مكان غير مخصص لمرور السيارات وإن القطار اصطدم بالحافلة الأخيرة منها.

وأضاف أن القطار مضى في طريقه وأن سائقه أبلغ الهيئة بوقوع الحادث ووجود أطفال بين ركاب الحافلة.

وقال سائق إحدى الحافلات ابراهيم محمود أحمد "والله احنا كنا 3 باصات (حافلات) جايين من طنطا برحلة أطفال ومعاهم أولياء أمورهم مرافقين لهم يعني، في عزبة هنا على طريق الاسماعيلية اسمها نيمو بتاعة الأسماك، الناس بتيجي فيها رحلات يعني احنا جايين من طنطا ما نعرفش جايين على الوصف اللي ادوهولنا، ودخلنا في مكان فيه شريط سكة حديد ولا في مزلقان ولا حتى واحد بيتكلم يقول ده ممنوع أو في يافطة تقول ممنوع الدخول من هنا ولا أي حاجة خالص."

وأضاف "الأولاني عدى وانا عديت انا التاني وكان القطار على مسافة بعيدة خالص خالص يعني، هو لو كان قريب انا كنت ممكن أقف. انا عديت بحوالي 70 - 80 متر كدة وزميلي كان جاي ورايا ركنت الباص وعبال ما انزل علشان أحذره ان في قطار جاي مالحقتش بصيت لقيت القطار أكل الباص."

"الباص في حوالي 30 واحد أطفال وأولياء أمور والسواق، السواق طبعا مات وفي ناس ماتت أطفال. طبعا عبال ما القطار وقف بعدينا بمسافة ونزل ركاب منه بدأوا يشيلوا معانا الناس ، مكانش في حد ميت، ولا طفل ولا أي حد، اصلنا بالاسعاف جت بعد ساعة إلا ربع عبال ما جت كان اللي مات مات ما طبعا دي خبطة والباص مقلوب على جنبه وطلعنا ناس منه عبال ما جاء ما نعرفش بقا اللي مات قد أيه."

ومعدل حوادث المرور في مصر من أعلى المعدلات في العالم بسبب رعونة القيادة وسوء حالة كثير من الطرق وتهالك بعض السيارات.

ووقعت في أكبر الدول العربية سكانا في السنوات الماضية حوادث قطارات قتل فيها ركاب بأعداد كبيرة بسبب تراخ في تطبيق معايير السلامة والصيانة للقطارات وإشارات المرور.





التعليقات
تنويه : التعليقات لا تعبر عن رأي الصحيفة

  • أضف تعليق أنت تعلق كزائر، لتتمكن من التعليق بـ3000 حرف قم بـتسجيل عضوية
    اكتب رمز الأمان

اقرأ ايضاً